Het VAA voor het gebruik van een bestelwagen

21/05/12

Als gevolg van de aanzienlijke verhoging van de voordelen van alle aard voor bedrijfswagens, zijn er meteen een hele hoop oplossingen opgedoken waar we u al herhaaldelijk op hebben gewezen.

We beschrijven er hier nog een die enig succes schijnt te oogsten. Men kan zich, zoals u verderop zult lezen, echter afvragen of de betrokkenen geen interpretatiefout begaan.

De voorgestelde oplossing bestaat erin het gemengde voertuig te vervangen door een bestelwagen. U vervangt bijvoorbeeld uw VW Golf door een VW Caddy met twee zitplaatsen.

Naast het feit dat deze tweede wagen minder stoer oogt dan de eerste, kan men zich afvragen wat het belang is van een dergelijke wijziging.

We situeren onze analyse in 2012, op een moment waarop alle wijzigingen op het gebied van de btw en de inkomstenbelastingen van kracht gingen.

1.BTW

De VW Caddy is wel degelijk een investeringsgoed dat een revisie behoeft uit hoofde van artikel 48, §2, deel uitmaakt van het vermogen van de onderneming van de btw-plichtige en dat hij zowel in het kader van zijn economische activiteit als voor eigen privébehoeften of die van zijn personeel gebruikt, met andere woorden voor doeleinden die buiten het kader van zijn economische activiteit vallen. De btw-plichtige kan bijgevolg de btw op de aankoopprijs en de werkingskosten voor de VW Caddy slechts aftrekken ten belope van het gebruik ervan in het kader van zijn economische activiteit.

Aangezien het om een bedrijfsvoertuig gaat, bedraagt de afgetrokken btw voor beroepsmatig gebruik 100% en geen 50%, zoals dat het geval zou zijn met de VW Golf.

Voor het VAA verandert dat niets aangezien het privégebruik, rekening houdend met wat we hierboven schreven, niet meer onderworpen is aan de btw in zoverre dat gratis is.

Een eerste vaststelling: vanuit het standpunt van de btw is het voordeel eerder mager. Het nieuwe artikel 45, §1quinquies btw-wetboek heeft uiteindelijk het verschil tussen de wagen en de bestelwagen alleen maar kleiner gemaakt.

2. Inkomstenbelastingen

Het is evident dat de VW Caddy niet is onderworpen aan dezelfde berekeningswijze voor het VAA uit artikel 36, §2 WIB 92, terwijl dat wel zo is voor de VW Golf.

Artikel 36, §1 geeft evenwel aan dat het VAA in het geval van de VW Caddy wordt berekend op haar werkelijke waarde. Dat werd trouwens ook bevestigd door de administratie in haar FAQ nr. 7 over het nieuwe VAA auto.

Ze voegt er nog aan toe dat "het voordeel in principe dus zoals voorheen moet worden vastgesteld in verhouding tot de waarde die het heeft bij de verkrijger." In de regel is de oplossing derhalve te vinden in het antwoord op de vraag: "Welk is het bedrag dat de verkrijger in normale omstandigheden zou moeten besteden om een dergelijk voordeel te verkrijgen?"

Deze interpretatie lijkt ons gevaarlijk. Tenzij het is om het voordeel te berekenen op basis van de werkelijke kosten van de VW Caddy op jaarbasis en in functie van het aantal afgelegde kilometers voor privébehoeften, zien we geen andere methode van toepassing worden zoals de administratie lijkt te suggereren. Zou het immers gaan om de kosten voor de huur van een dergelijk voertuig bij een gespecialiseerde onderneming? Dat is nochtans niet wat artikel 36, §1 dat steeds werd geïnterpreteerd op basis van de werkelijke kosten van de werkgever, zegt.

Als de werknemer of de bedrijfsleider weinig privékilometers aflegt met de VW Caddy, is het interessant om de Golf te verruilen voor een Caddy. Als onze man echter veel privékilometers aflegt, kan het VAA van de VW Caddy een heel stuk duurder uitvallen dan het VAA van de Golf dat geen rekening houdt met de kms, en na aftrek van de woonwerkverplaatsingen tegen 0,15€/km 820 euro zal bedragen zoals bepaald in artikel 36 § 2.

We hebben spontaan de vergelijking gemaakt tussen een VW Golf en een VW Caddy om aan te tonen dat men er eigenlijk geen belang bij heeft om te veranderen van voertuig. We kunnen ons immers moeilijk voorstellen dat een bedrijfsleider zijn Porsche Cayenne uit zijn hoofd zet om met een VW Caddy te gaan rijden ...
bron : comptaccount

terug