BTW 2.0: De nieuwe procedure en modernisering van de BTW-ketting vanaf 01.01.2025

WEBINAR
WEBINAR (OVL)
24/01/25 Van 9:00 tot 12:00 Aantal vormingsuren: 3 Spreker: Jurgen OPREEL

Deelnameprijs en inschrijven

Prijs leden: 0 €
Prijs niet leden: 130 €
Prijs stagiair lid: 40 €

Voor meer informatie

Kristel (kristel@kvabb.org)
OPGELET Deze opleing gaat door van 09.00u. - 12.00u.!

Beschrijving


Doelgroep:
ITAA-Stagiairs, Kandidaat ITAA-Stagiairs, Accountants, Medewerkers accountantskantoren, Bedrijfsrevisoren, (fiscaal) Advocaten en andere Cijferberoepers

Inhoud:
Een trage taxatieprocedure, een handmatige verwerking van niet-ingediende btw-aangiften, …, vormen een tijdrovend proces dat de inning van de btw-ontvangsten niet steeds ten goede komt.

Via de wet van 12.03.2023 wil de wetgever de procedure inzake de inning van de btw-ontvangsten optimaliseren zodoende dat de kloof tussen de btw-ontvangsten en de reële ontvangsten kleiner wordt. Initieel trad de wet in werking op 01.01.2024, maar werd via het KB van 17.12.2023 uitgesteld tot 01.01.2025.

U krijgt tijdens deze webinar een overzicht van de btw-nieuwigheden die in werking treden op 01.01.2025.

Om efficiënt te kunnen optreden tegen ondernemingen die geen btw-aangifte indienen, voorziet de Wet in een “geautomatiseerde taxatieprocedure”, waarbij de BTW-Administratie een voorstel van vervangende aangifte opstelt ingeval de belastingplichtige niet tijdig zijn aangifte indient.

- Hoe verloopt de geautomatiseerde taxatieprocedure? Is het voorstel van vervangende aangifte definitief? Kan de onderneming in beroep gaan? Wat is de termijn hiervoor?
- Hoe berekent de BTW-Administratie het bedrag van de vervangende aangifte?
- Wanneer kan de BTW-Administratie een voorstel van vervangende aangifte opstellen?
- Kan deze procedure ook gebruikt worden indien de BTW-Administratie niet akkoord met de aangegeven inkomsten?
- Wat zijn de gevolgen ten aanzien van BTW-tegoeden?

Vanaf 01.01.2025 wordt ook de indieningstermijn voor de kwartaalaangevers verlegd naar de 25e dag van de maand volgend op het kwartaal. Gevolg hiervan is dat het, in het kader van de nieuwe geautomatiseerde taxatieprocedure” niet langer mogelijk zal zijn om gebruik te maken van de administratieve tolerantie waarbij een btw-aangifte kan worden ingediend tot de 10e dag volgend op de normale indieningsdatum.

Ook wordt de teruggaafregeling onder handen genomen waarbij een maandelijkse teruggaaf van een BTW-tegoed de algemene regel wordt. Wanneer wordt er overgegaan tot terugbetaling? Kunnen kwartaalaangevers ook genieten van deze wetswijziging? In welke gevallen kan een teruggaaf geweigerd worden? Worden gecumuleerde btw-overschotten automatisch terugbetaald? Wat moet hiervoor gedaan worden?

De Wet past eveneens de antwoordtermijn aan van een schriftelijke vraag om inlichtingen. Zo is de belastingplichtige voortaan verplicht een antwoord te verstrekken “binnen de maand vanaf de derde werkdag volgende op de verzending van de vraag om inlichtingen”. En deze termijn kan zelf verkort worden tot 10 dagen ingeval de rechten van de schatkist in gevaar zijn.

Voorts zal het AAII vanaf 01.01.2025 bevoegd zijn voor de inning van de BTW-tegoeden. Daarbij zal de BTW-rekening-courant worden afgeschaft en worden vervangen door een “provisierekening btw”. Om de AAII meer reikwijdte te geven bij de inning van de fiscale en niet-fiscale schulden werd ook het Wetboek van Invordering aangepast. Hoever reikt de inningsbevoegdheid van de AAII (Algemene Administratie van de Inning en de Invordering)?

Tot slot voorziet de wet in de mogelijk om btw-schulden te betalen via domiciliëring.
Tijdens deze webinar krijgt u een overzicht van de btw-nieuwigheden die in werking treden op 01.01.2025.
Een niet te missen webinar voor de beroepsbeoefenaar die dagelijks in aanmerking komt met btw-materie.

Programma:
08.30u. Inloggen & Onthaal
09.00u. Start webinar
10.30u. Pauze
12.00u. Einde webinar

Kostprijs:
KVABB-Leden: GRATIS
KVABB-Stagiair-Leden: 40.00 €
Niet-KVABB-Leden: 130.00 €

KMO-Portefeuille-Subsidies
KVABB is erkend dienstverlener bij de KMO-portefeuille. (DV.O216803)
U kan dit project voor 30% financieren met de KMO-portefeuille - De KMO-portefeuille dient aangevraagd te worden ten laatste 14 dagen ná de start van de 1e of enige opleidingsdag!
We raden u aan om de KMO-portefeuille steunaanvraag in te dienen vóór de start van de opleiding U krijgt de factuur per mail op het moment dat KVABB KMO-portefeuille-steunaanvraag ontvangt, of binnen de 5 werkdagen ná de opleiding.
U kan een subsidie-aanvraag indienen vanaf een factuurbedrag van 100.00 €.

Subsidies van Liberform
Heeft u een arbeidsovereenkomst onder Paritair Comité 336, dan kan u een opleidingscheque ontvangen van 10.00 € per gevolgd uur nascholing. Meer info op https://www.liberform.be

No-Show-Factuur:
Kosteloos annuleren kan tot 3 dagen vóór het seminarie / de webinar.
Niet-annulatiekost of kost bij laattijdige annulatie: 30.00 €

Locatie

WEBINAR
WEBINAR (OVL)



terug